2009/07/01

ZERTAN ARI GARA UZTAILAN?

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2009-07-19/22 . IAS 2009

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2009-07-19 . ALVARO POMBO, PA CARROZA YO
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2009-07-18 . GAU GORRIA DONOSTIAN
INFO+ >>> Gehitu

  • Noche Roja y solidaria
  • Gehitu colocará en Reyes Católicos puestos que recaudarán fondos para un proyecto en Guinea Bissau
  • El Diario Vasco, 2009-07-16 # Maialen Muñoa . San Sebastián
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2009-07-18 . MAIRUAREN ALDARDEKO ALDAKETAK ANTZUOLAN
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2009-07-17 . ALARDE DE MEDALLAS

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FITNESS FIRST GIMNASIOEI BOIKOTA!!!
2009-07-16 . TRANSFOBIA EZ GIJONEN EZ INON

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2009-07-15 . ELKARTASUNA: PALESTINA ASKATU!!!

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2009-07-10 . NUESTRA SEÑORA DE LAS FLORES

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2009-06-26 . ENTREVISTA A ITZIAR ZIGA EN GARA

......................................................................................2009-06-28 . ELKARTASUNA: HONDURAS ASKATU!!!

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2009-07-07 . ANDREAREKIN ELKARTASUNA
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  • Patxi Bereziartuaren aldeko kontzentrazioa egin zen atzo Martuteneko espetxean
  • Kronika, 2009-07-06
Aurreko igandean bezala, atzo ere kontzentrazioa egin zen Martuteneko espetxearen parean, Patxi Bereziartuari babesa adierazteko. Familiak Kronikari adierazi dionez, Bereziartuak «izugarri eskertzen du herritarren babesa eta oso emozionatua dago». antolatzaileek kontzentrazioekin jarraitzeko asmoa adierazi dute eta dei egin dute igandean ere espetxera hurbiltzeko, baina oraingoan 12:30etan.

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2009-07-04 . DESFILE EN MADRIZZZ

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2009-07-04 . EL TERCER SEXO

......................................................................................UZTAILAK 3 . OSTIRALA . 20:00
"EL TRIANGULO DE MIRANDA"
TABERNAREN INAUGURAKETA DONOSTIAN


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2009-07-02 . INDARKERIA EZ ERRENTERIAN EZ INON
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2009-07-01/09 . FIRE!!
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2009-07-01 . EL TRATAMIENTO DEL VIH/SIDA EN LOS MEDIOS

El aumento de las ONG como fuentes de información, el escaso registro de la voz de la mujer en las noticias sobre VIH, la disminución del número de piezas publicadas sobre la pandemia y la menor presencia en tales noticias de una relación directa entre sida y muerte son algunas de las conclusiones de la investigación “El tratamiento del VIH/sida en los medios de comunicación escritos españoles” presentada en Barcelona por Mediosysida.

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2009-06-20 . MARC AILLET ETA BERE LUMATZA

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2009-07-02 . INDIA LEGALIZA LA HOMOSEXUALIDAD

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Urtizberea, entre los 8.145 soldados del Alarde machista
2009-06-30 . MATXISMOA EZ ALARDEAN EZ INON

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2009-06-29 . PRENTSAURREKOA DONOSTIAN

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2009-06-24 . JAIETAN ERE LAIKOTASUNAREN ALDE

......................................................................................MONTXO · Berria, 2009-06-28

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EKAINAREN 29tik UZTAILAREN 11a ARTE
Ordutegia: egunero, 18:30 - 20:30
"TRANSFOBIA . LESBOFOBIA . HOMOFOBIAREN AURPEGIAK" ERAKUSKETA
OÑATIKO KULTUR ETXEAN
Antolatzailea: Oñatiko Udala . Laguntzailea: EHGAM

2009-07-01 . OÑATI

UZTAILAK 1 . ASTEAZKENA . 19:00
"EHGAM, 33 URTE BORROKAN ETA..." HITZALDIA
IMANOL ALVAREZ EHGAMKIDEAREN ESKUTIK
OÑATIKO KULTUR ETXEAN

  • Oñati: Exposición y conferencia en la casa de cultura a cargo del colectivo Ehgam
  • El Diario Vasco, 2009-07-01
La casa de cultura acoge hasta el próximo día 12 de julio la exposición titulada Las caras de la homofobia, organizada por el colectivo vasco de gays y lesbianas, Ehgam.

La muestra, que puede visitarse a diario en horario de 18.00 a 20.00 horas, recoge a través de paneles medio centenar de imágenes, acompañadas de textos, en los que se presentan diversos casos sobre la homofobia, lesbofobia y la transfobia, que según indican «son más que persistentes y siguen constituyendo una amenaza en la sociedad actual. Para profundizar en esta problemática, se ha preparado esta exposición con la intención de divulgar diferentes aspectos de estas fobias».

Charla
Como complemento a esta exposición, se ha programado para esta tarde en la casa de cultura una conferencia, que también llegará de la mano del colectivo Ehgam. Comenzará a las 19.00 horas, y llevará por título Ehgam, 33 urte borrokan eta....

Ehgam, Euskal Herriko Gay-Les Askapen Mugimendua, es una organización que lucha desde 1977 por la liberación de gays, lesbianas, bisexuales, transexuales y otras expresiones sexuales, defendiendo su reconocimiento social en cualquier ámbito y contra cualquier discriminación por motivos de orientación sexual.




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EKAINAREN 29tik UZTAILAREN 5 arte
"ARMAIRURIK GABEKO" LIBURUTEGI BATEN ALDE
ERMUAKO UDAL LIBURUTEGIAN

  • ‘Armairurik gabeko’ liburutegi baten alde
  • Ermuako Udal Liburutegia, 2009-06-29
Gay eta Lesbianoa izan eta harro izatearen eguna atzo ospatzen zenez, udal liburutegiak tematika hori jorratzen duten liburu eta materialak ikusgai jarriko ditu. Erakusketa jartzearekin batera irakurketa gida bat ere prestatu du, sexu aniztasunaren gaia jorratzen duten web gune, filma eta liburuak bilduz. Material horiek adin guztientzako aproposak dira eta elkarlanean prestatu dute Emakumearen Topaguneak eta udal liburutegiak.

Erakusketa nahiz gidaren xede nagusia materialak ezagutzera ematea eta horiek hautatzeko interesa duten pertsonak orientatzea da, sexu aniztasunaren inguruan udal liburutegiak dituen materialak agerian jarriz, erabiltzaileek informatu eta hezi daitezen, gure gizartetik homofobia baztertzeko.

Horrekin guztiarekin batera, Euskal Herriko Gay eta Lesbianen Elkarteko -Gehitu- www.gehitu.net zerbitzu eta sexu aniztasunari buruzko argitalpenak ere eskaintzen dira. Eta baita ere, Gay, Lesbianak eta transexualak atenditzeko www.aldarte.org Aldarte eta honek sexu askatasunaren aldeko dokumentazio eta ikerketa zentroaren material eta txostenak.

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2009-07-01/03 . "BULLYNG HOMOFOBIKOA" EIBARREN
UEUko UDAKO IKASTAROAK

  • Monika Martinez . Psikologia lizentziaduna: «Normatik ateratzen den guztia zigortua izango da»
  • Eskolan jazarpen homofobikoak duen eragina aztertzen, eta aniztasunean nola hezi argitzen ari dira UEUko udako ikastaroetan.
  • Berria, 2009-07-02 # Mikel Peruarena . Eibar
Nerabeen %73,99k ikusi dituzte beste nerabe batzuk gazte homosexualei irain egiten; eta nerabe homosexualei emandako jipoien testigu izan dira %53,32. Gehitu elkarteak Donostian egin, eta urte hasieran aurkeztu zuen ikerketa baten emaitzetako batzuk dira. Jazarpen homofobiko hori aztertzen, eta nola aurre egin dakiokeen eztabaidatzen ari dira UEU Udako Euskal Unibertsitateko udako ikastaroetan, Eibarren. Atzo hasi ziren udako ikastaroak, eta Bullying homofobikoa: nola ekidin sexu aniztasunarekiko diskriminazioa gazteengan? ikastaroa ematen ari da Monika Martinez (Donostia, 1982) psikologoa bertan. Argi du ikastetxe batetik bestera oso egoera ezberdinak daudela, baina arazoa oso larria dela nabarmendu du.

Zer datu daude eskoletako jazarpen homofobikoari buruz? Zenbaterainokoa da arazoa?
Nerabeen artean, guretzako, larritasun oso-oso handia du. Ez bakarrik homosexualekin, baizik eta bere genero rolari eusten ez dioten pertsonekin. Guretzako, arazo larria hori da, berdin du homosexuala izan edo ez. Genero rolak oso sartuta daude, eta hortik ateraz gero... Etiketak jarrita daude, eta kito. Dauzkagun datuak Gehiturenak dira, eta guretzako larriak dira. Adibidez, 323 ikasletik hamairuk onartzea norbait jipoitu dutela homosexuala izateagatik, edo homosexuala dela uste izateagatik... Edo lau ikaslek jasan izan dituztela jipoiak. Niri iruditzen zait oso larria dela.

Zer da bullying homofobikoa? Nola definitu daiteke?
Bullying homofobiko esaten zaio pertsona batek, denbora luzez, mehatxuak, irainak, eraso fisiko edo psikologikoak jasaten dituenean, sexu joerarengatik, LGTB [lesbiana, gay, transexual eta bisexualak] direnengan, edo genero rolari ez eusteagatik. Isolamendua, irainak eta bazterketa jasaten dituzte.

Irakasleak konturatzen dira egoera horietaz?
Kasu larrienetan konturatzen dira. Kontua da garrantzitsua dela lehenago konturatzea, kasu horiek saihesteko.

Jipoietara iritsi aurretik konturatu behar luketela, alegia...
Bai, ikustea ez direla bakarrik jipoiak. Jolas orduan norbait bakarrik ikusten badute, zerbaitengatik izan daitekeela ohartzea, edo marikoia hitza entzuten dutenean, korridoreetan, zerbait izan daitekeela... horretaz konturatzea. Gertatzen da irakasle gehienek, posizio ona dutela, baina baita lan gehiegi ere, eta ezin dute denetara egon. Nahikoa dute beren gauzekin, eta kostatzen zaie konturatzea.

Zer gertatzen ari da ikastetxeetan horrelakoak gertatzeko?
Nik uste dut huts egiten duela enpatiak. Bakoitza bere munduan dago, bere gauzetan, eta kostatzen zaigu besteen lekuan jartzea. Horretaz aparte, frustrazio mailak kontrolatzeko baliabiderik ez daukate gazteek. Orduan, edozer txorakeriarengatik oldarkor jartzen dira. Mutilen artean bai, eta nesken artean ere gero eta gehiago.

Nesken artean ere bai?
Bai. Frustrazio maila oso-oso txikia daukate.

Zer da frustrazio maila?
Zer edo zer ez zaienean gustatzen, edo ez dutenean lortzen nahi dutena, segituan salto egiten dute, erreakzionatu egiten dute.

Berdinak dira portaerak neskekin eta mutilekin, edo badaude aldeak?
Homofobiaren aldetik antzekoa da. Akaso mutilen artean askoz ere gehiago ikusten da homofobia maila hori, haien genero rolak ere askoz itxiagoak direlako. Neskenak pixka bat malguagoak dira, eta gutxiago nabarmentzen da. Gero, erreakzioak antzekoak dira. Nesken artean, esaten dute lagun gay bat baldin badaukate, «ze ondo», lagunduko diotela. Baina lesbiana balitz, pixka bat kostatuko litzaiekeela esaten dute. Koadrilatik ez omen lukete botako, onartuko lukete, baina pixka bat urrutiratuta.

Eta erasoen aldetik, portaerak ere antzekoak dira?
Nahiko orokorrak izaten dira. Neskok, gure rolaren malgutzeagatik, mutilen rola hartzen ari gara, eta gero eta oldarkorragoak gara. Indarkeria mailan berdintzen doaz neskak, mutilen rola nagusitzen ari delako; neskek ikusten dute hori, eta rol hori hartzen ari dira. Berdintasuna lortzen ari gara, oker baina.

Erasoak jasaten dituztenek nola bizi dituzte egoera horiek? Zer eragin du haiengan?
Oso gaizki pasatzen dute. Bakarrik sentitzen dira. Uste dute ez daukatela inor hori kontatzeko. Gurasoei beldur handia diete, askotan etxean ere ez dakitelako homosexuala dela. Datu batzuk dauzkagu, oso fidagarriak ez diren arren, eta horiek esaten dutenez, bere buruaz beste egiten duten gazteek, homosexualak sentitzen direlako, eta ez dakitelako nondik jo, egiten dute hori.

Identitate sexuala sortzeko ere, kontrol gisa funtzionatuko du jazarpen homofoboa horrek...
Bai, bai. Normatik ateratzen den guztia zigortua izango da.

Zer gabezia ikusten dituzu hezkuntza afektiboan?
Sexu aniztasunari buruzko heziketan denok dakigu zer esan behar dugun, baina gero jarrerek, txisteek, esanek... hor jarraitzen dute. Gogoratzen naiz aurrekoan ume txiki bat, parkean, erori egin zela, eta aitak esaten zion: «Ez egin negarrik! Mutilek ez dute negarrik egiten!». Nola ez du negarrik egingo, burua ireki du eta!

Eta nola egin lekioke aurre arazo horri ikastetxeetatik?
Garrantzitsua da berdintasunean heztea, aniztasunean. Bakoitzaren sexualitatea eta beste sexualitateak onartu eta errespetatzeko jarrerak sortzea, ikusaraziz beste bizimodu batzuk badaudela, eta ez dela ezer gertatzen ezberdina izateagatik. Baina zaila da. Azkenean, nerabeek, dauden garaian egonda, talde izan behar dute, taldean egon behar dute. Ezberdintzea gaizki hartzen dute.

Azkenean, etxean ikasitakoa errepikatzen dute, ezta?
Bai, bai, nerabeak ispiluak bezalakoak dira, eta helduei ikusten dieten guztia islatzen dute. Guk esaten dugu gure lana dela korrontearen kontra joatea bezala. Mezu guztiak doaz bide batean, eta gu bestera saiatzen gara. Etxeetan, ikastetxeetan... Txikitatik aniztasun horretan hezi behar dira haurrak.
  • «Gazteek homosexualitatea onartu onartzen dute, baina beren inguruetatik kanpo»
  • Psikologian lizentziaduna, tratu txarretan espezializatua dago eta ikastetxeetan egiten du lan gazteekin. UEUko udako ikastaroetan «Bulling homofobikoa: nola ekidin sexu aniztasunarekiko diskriminazioa gazteengan?» ikastaroa eskaini zuen atzo.
  • Gara, 2009-07-02 # Maider Eizmendi
Pasa den igandean ospatu zen LGTB Harrotasunaren Egunean hizpide izan zen gazteek sufritzen duten homofobia, UEUko udako ikastaroetan bulling homofobikoaz mintzatu zen Monika Martin psikologoa. «Diskurtsoa oso ikasia dute, baina gero eta markatuagoak daude genero rolak gazteen artean» .

Zein modutan eta zen mailatan gertatzen da bulling homofoboa?
Gehitu-k egin duen ikerketa baten arabera, nahiko zabalduta dago. Datu bat ematearren, gazteen %74k entzun izan ditu gazte homosexualen aurkako irainak, eta 300 ikasletik 13k jipoitu izan dute gazte bat homosexuala delako edota ezarrita dagoen genero roletik kanpo dagoelako.

Genero rolak aipatu dituzu.
Bulling homofoboa ez dute jasaten soilik LGTB kolektiboko pertsonek, bere genero roletik irteten direnek ere jasaten dute. Gero eta markatuagoak daude genero rolak. Gazteek, beren diskurtsoan, oso markatua dute sexu moral bikoitza, oso zehaztuta dute zer egin behar duten neskek neska izateagatik, eta zer mutilek. Mutil bati futbola ez, baizik eta dantza gustatzen bazaio arazoak izan ditzake.

Bat egiten dute diskurtsoak eta jarrerak?
Banaka hartuz gero, gazteak errespetuz mintzatzen dira, baina talde araua kontrakoa da; denek berdinak izan behar dutela pentsatzen dute, eta hortik irteten denak zigortua izan behar duela. Diskurtso zuzena oso barneratuta daukate, baina sakonki aztertzen dituzunean konturatzen zara ez dela horrela: onartu onartzen dute, baina beren ingurutik kanpo. Horregatik, gazteek ere beren inguruetatik irteten direnean espresatzen dute homosexualak direla, ikastetxez aldatu direnean edota herritik aldatu direnean.

Bereziki zein eremutan gertatzen da bulling homofoboa?
Batez ere eskolan nabarmentzen da berdinen arteko diskriminazioa eta bazterkeria.

Nola eragiten dute jarrera horiek pairatzen dituzten gazteengan?
Orokorrean ez dute beren orientazio sexuala onartzen, badakitelako zer gerta daitekeen. Baina arazo larriagoak ere izaten dira: depresioa, bakartzea... Zantzuak daude gainera, bere buruaz beste egiteko arrazoi garrantzitsua dela, nahiz eta hori ez den azaleratzen.

Zein modutan landu behar da gaia?
Zaila da lantzeko baina txiki-txikitatik erakutsi behar zaie haurrei genero rolak malguak direla, ez direla horren markatuak. Gizartea oro har aniztasun eredu batean hazi behar da. Garrantzitsua da gaia ikastetxeetan lantzeaz gain, etxean ere lantzea, eta instituzioetan ere bai.

Homofobia agerikoa ez, baina «bromak» onartzen dira.
Homofobia sotila deitzen diogu horri. Gaizki dago esatea homofoboa zarela, baina txisteak egiten dira eta normalizatuta dago. Homofobia sotil hori ez da zigortzen eta kalte handia egiten du.


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2009-07-01 . ASTEAZKENA .
"VOCES DE MUJERES EN LA DIVERSIDAD SEXUAL" HITZALDIA
ALDARTEREN ESKUTIK
(Lala Mujika . Amparo Villar)
GAZTEIZKO ARTIUM MUSEOAN


  • Inmaculada Mujika, socióloga y directora del centro Aldarte: "El día en que una lesbiana, desde un puesto de relevancia, diga que lo es, van a cambiar las cosas"
  • Cuarenta años después de los incidentes de Stonewal sigue sin haber ni una sola mujer en la televisión, en la política o en el mundo de la cultura dispuesta a "abanderar el lesbianismo". Hasta que eso no ocurra, Mujika insiste en que la visibilidad entre las mujeres seguirá siendo muy baja
  • Noticias de Alava, 2009-07-02 # Elena Arteagoitia .Vitoria
Inmaculada Mujika es una de las principales analistas del movimiento gay-lesbo-trans y cuenta con varios estudios, entre ellos, el presentado recientemente sobre la visibilidad de las lesbianas. Ayer participó en Artium en una charla celebrada bajo el epígrafe Voces de mujeres en la diversidad sexual .

¿Es importante dar voz a las lesbianas, no? Porque, en pleno siglo XXI, muchas de ellas se siguen escondiendo, lamentablemente.
Existe todavía un problema de déficit de visibilidad con respecto a los hombres gays. Todavía hay mucho planteamiento de miedo, de vergüenza y de imposibilidad de hacerse visibles en todos los ámbitos cotidianos. Cabe destacar que dentro del colectivo, las menos visibles son las adolescentes y las mujeres mayores, entre las que todavía prima la ocultación, el secreto y la clandestinidad.

¿Se ocultan las mujeres lesbianas o las oculta la sociedad?
Son obstáculos surgidos de prejuicios sociales hacia la homosexualidad, el lesbianismo y la transexualidad, es decir, de prejuicio hacia todo lo que significa diversidad. Si algo siempre destacamos es que las vergüenzas propias, el sentirse inferior moral por tener una determinada sexualidad, no proviene de uno mismo, sino de unos criterios sociales que te hacen sentir vergüenza. A partir de ahí se originan estos obstáculos. Luego es verdad que cómo gestionar el prejuicio social a nivel individual es diferente; hay mujeres que se atreven más y son visibles al cien por cien, y hay otras que a nivel personal no consiguen superar los obstáculos.

¿Y por qué ellos lo tienen más fácil que ellas?
Porque estamos en una sociedad bastante machista donde hay muchas diferencias entre hombres y mujeres a todos los niveles, y las hay también en cómo vivimos la sexualidad. La homosexualidad de los hombres está a nivel social más permitida, se les deja ser más explícitos y encima se les fomenta más.

En este sentido, supongo que los medios de comunicación tienen mucho que ver, resulta normal ver presentadores y tertulianos gays.
Sólo tenemos mujeres públicas lesbianas de carácter virtual, es decir, las que salen en las series. No hay, como ocurre en la homosexualidad masculina, gays reales, como políticos, actores... El día en que una mujer lesbiana, desde un puesto de relevancia social, diga que lo es, creo que van a cambiar bastante las cosas, porque tendremos un referente público importante.

El lesbianismo, en cambio, sí tiene presencia en círculos más íntimos.
Es algo que queda muy patente en todos los estudios que hemos realizado. Cuando se les pregunta a quiénes cuentan que son lesbianas, explican que a sus círculos afectivos más cercanos: a la familia y a las amistades. El problema real de la visibilidad está en el terreno más público. Está en el trabajo, donde sólo un 10% lo hacen público, o en la política, o en el mundo de la cultura..., donde no hay ni una sola lesbiana que se atreva a abanderar el lesbianismo.

Pero incluso en el entorno familiar, no todos conocen ese secreto.
Es cierto. Tan sólo el 32% se lo cuenta a su padre, ellos son los últimos en enterarse. Muchas veces es por el papel que juega en la familia, ya que se suele mostrar normalmente distante con los problemas que tienen sus hijos, y ellos prefieren contárselo a su madre.

¿Y en el trabajo, cómo repercute dar una noticia así?
Normalmente creemos que la mujer no es despedida por decir que es lesbiana. Depende del entorno laboral, porque no es lo mismo trabajar tras una ventanilla en el sistema funcionarial o en una empresa privada. Vemos, por ejemplo, que es más fácil ser visible en entidades como Osakidetza o Hacienda. En cambio, en Educación, las profesoras lesbianas tienen muchos problemas para hacerse visibles de cara al alumnado ya que temen ser objeto de burlas. En el entorno privado también se da mucho déficit. Ahí la gente se guarda más estas noticias. De todos modos, es difícil probar si alguien ha sido despedida por ser lesbiana, o si ha habido bullying laboral por esta causa, como sabemos que lo hay.

El pasado domingo, en la manifestación del Día del Orgullo Gay celebrada en Vitoria, se empleó "el ataque" y la provocación para reivindicar los derechos de los colectivos homosexuales. ¿Cree que es la estrategia más acertada?
Yo creo que no. En Bilbo, por ejemplo, organizamos una manifestación en la que la pluralidad de gentes fue bastante amplia, y logramos una participación numerosa. Ellos verán cual es el resultado de esta estrategia, pero creo que no es la manera de transmitir el mensaje al mundo. Nosotros en Aldarte no empleamos ese método desde luego. Nos esforzamos por que un mayor número de personas se hagan eco de lo que decimos.

Aunque sólo sea una vez al año, las protestas del Orgullo recuerdan a cuando, hace 30 años, las lesbianas salían a la calle a reivindicar sus derechos coincidiendo con el resurgir de los movimientos feministas. ¿Cree que la lucha ha perdido intensidad?
Es evidente que, a medida que un movimiento va consiguiendo logros sociales, como lo está consiguiendo el movimiento gay-lesbo-trans, como la identidad de género o el matrimonio homosexual, puede parecer que va perdiendo intensidad. Pero no hemos hecho más que empezar porque todavía hay muchos temas que queremos que se vayan afinando como el tema de la educación o el de la visibilidad de las lesbianas.

¿Cree que la igualdad vendrá con las nuevas generaciones?
Yo espero que sí. Esto empezó en el año 1969 con los acontecimientos de Stonewall, y desde entonces no hemos hecho más que avanzar. Soy consciente de que yo no voy a ver el día en que haya total igualdad y respeto, pero por qué no pensar que en un futuro las nuevas generaciones lo pueden conseguir.

  • Inmaculada Mujika . Psicóloga: «La lesbofobia se alimenta de la falta de lesbianas en el ámbito público»
  • La experta radiografía a las mujeres homosexuales en un estudio donde donde han participado 468 personas
  • El Correo, 2009-07-02 # Santos Gutierrez . Vitoria
Ser lesbiana no es fácil. Tras la represión del franquismo y las imposiciones del actual modelo social, se han visto forzadas a hacer 'invisible' su orientación sexual. Dar a conocer su condición, más allá de sus círculos íntimos, es aún un tabú. Así lo reconoce más del 52% de las 468 mujeres homosexuales vascas que participaron en el estudio 'Visibilidad y participación social de las mujeres lesbianas en Euskadi' elaborado por Inmaculada Mujika, a raíz de una beca de investigación convocada por el Ararteko en 2005. Mujika, socióloga y psicóloga de Aldarte, un centro de atención para personas homosexuales, participó ayer en la conferencia 'Voces de las mujeres en la diversidad sexual', celebrada en el Artium con el apoyo del departamento de Promoción Social de la Diputación, en la que explicó a los asistentes las conclusiones de su trabajo.

Las dificultades persisten, y Mujika aclaró a EL CORREO las causas que motivan esos obstáculos que impiden a las mujeres homosexuales a hacerse visibles ante la sociedad.

-¿Por qué es tan difícil para una lesbiana salir del armario?
-Es difícil porque existen obstáculos que lo impiden, como la desigual presencia pública de mujeres homosexuales. Es más complejo en los entornos públicos que en los privados. No obstante, ahora es más fácil que hace 30 años, cuando el franquismo no lo permitía, lo que fomentó el secretismo y los sentimientos de culpabilidad.

-Entonces, a las mujeres mayores les costará mucho descubrirse...
-Es a las que más les cuesta, por la educación y la época en la que han vivido, aunque también es un problema para las chicas muy jóvenes.

-¿Las jóvenes?
-Sí. Las chicas de menos de veinte años que aún viven con sus padres temen que éstos se enteren de su condición sexual. Sus familias continúan actuando en clave heterosexual, y evitan que se sepa su tendencia.

-Y cuando se enteran, ¿cómo le sienta a los padres?
-Lo suelen llevar mal. La mayoría piensa que es un problema de su hija, y no lo aceptan.

-¿A qué edad puede saber una chica que es lesbiana?
-A partir de los 10 años aproximadamente. A esa edad ya saben si no les atraen los chicos.

-¿Qué puede hacer una joven lesbiana para asumir su condición con naturalidad?
-Después de descubrir su lesbianismo, tiene que aceptarse como tal y como es.

-¿Cuáles son los pasos para hacerse 'visible'?
-Primero debe asumir su condición con positivismo, una etapa que, lamentablemente, suele pasarse en solitario. El próximo paso es transmitirlo y gestionarlo con su entorno.

-Pero, ¿lo suelen difundir fuera de sus círculos íntimos?
-No, y ese es el problema. Los personajes lésbicos de las series de televisión han ayudado, pero me encantaría que, por ejemplo, las políticas y las actrices homosexuales lo dijeran. Si lo hicieran crearían un punto de inflexión en favor de las lesbianas. La lesbofobia se alimenta del déficit de visibilidad en el ámbito público.

-¿Por qué cree que no lo hacen?
-Posiblemente por temor a sentirse ridiculizadas, y perder la posición conseguida con esfuerzo.

-¿Conoce algún caso?
-En España aún no. Pero en Francia fue muy conocido el caso de la tenista Amelie Mauresmo, quien recibió tantos ataques tras decir que era lesbiana, que llegó a arrepentirse en público de haberlo revelado.

-Entonces, algunas mujeres podrían pensar que es una ventaja ocultarlo...
-Para nada. En un contexto represivo, como en la dictadura, el secretismo favorecía la vivencia. Pero ahora, que existen leyes que favorecen los derechos de los homosexuales, ocultarlo va en contra de las reivindicaciones de las mujeres lesbianas.

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  • Yo este año fui a la mani alternativa
  • En el siglo XXI la libertad sexual impuesta por el capital ha llegado a gays y lesbianas. Gays y lesbianas son esos nuevos modelos que la televisión (vehículo del capital) nos ha impuesto.
  • Kaos en la Red, 2009-06-29 # Yuri Rueda Estévez • Miembro de Queer Ekintza y de Ezker Alternatiboa
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